Sunday, July 4, 2010

hmmm...nak buek camno!

beberapa minggu yang lalu...boleh juga kalau nak cakap beberapa bulan yang lepas...
di suatu petang yang nyaman...ketika menikmati makan malam lebih kurang jam 7.00...

nina : ummi, bila kita nak beli rumah baru?
there is something wrong somewhere!
ummi : kenapa?
nina : nenek tu...bla bla bla bla....
ummi pandang babah sekilas.
babah buat selamba. meneruskan makan seolah olah tidak mendengar apa yang nina cakap.
alahai...kesiannya lah anak anak ku ini.

malam tadi...ketika nina sibuk menyiapkan homework Englishnya...
kedengaran suara motosikal...

baby : tu babah ke? Ucu ke?
ummi : bukan lah by. tu bukan babah. bukan pok su jugak.
baby : bukan? bukan Ucu? Iman pandang ummi sambil kerut kerut kening.
ummi : bukan. Pok su kan dah tak duduk belakang lagi. Pok su dah ikut mak Su.
nina : iye Mi? kalau macam tu boleh lah kita balik belakang. ceria jer suara nina bila cakap nak balik belakang.
ummi : senyum aje la sambil mengusap rambut nina. kesian anak ummi ni...

Aduh Nina....ummi dan babah tak boleh. Kesian anak anak ummi. Kita terpaksa berkorban. Macam mana nak terangkan pada anak anak ni. Mungkin boleh cuba. Dan mungkin mereka akan faham. Tapi, orang lain? orang di luar sana? orang yang tak tahu apa apa? tak kan faham apa yang kita lalui. Apa yang kita rasa. Tapia kan terus terusan menyalahkan ummi dan babah. Ummi terutamanya yang akan menghadapinya!terpaksa berhadapan dengan situasi  yang menjengkelkan itu. Cukup lah....


~Adios!~

No comments:

kawan. oh. kawan.

Dalam dunia ni kita ada macam-macam jenis kawan. ada kawan menangis sama-sama. ada kawan makan sepinggan tidur sebantal. ada kawan yang ...