Wednesday, April 27, 2011

Kenapa ye?

Assalamualaikum wbt

Kenapa ye?
sejak kebelakangan ini belog ni macam...hidup segan mati tak mahu jer.
Kenapa ye?
sejak berpindah ke puncak ni macam...gone with the wind jer...apa yg datang menerjah CAH layan... just follow the chart.
Kenapa ye?
hurmmmm...

Ustazah kata... orang Islam tidak ada perkataan KENAPA. Bila soalan kenapa diajukan maka ia akan merujuk kepada perkara yang telah berlalu. Perkara yang telah terjadi. Segala perkara yang telah berlaku itu bukankah didatangkan oleh Yang Maha ESA. Bukankah setiap yang didatangkan oleh Allah SWT itu adalah baik?

Lumrah bagi kita sebagai manusia ini bila berlaku perkara baik ke atas kita dan kita suka akan sesuatu itu maka kita akan kata ia memang baik untuk kita. Dan, bila sesuatu perkara buruk yang tidak kita suka berlaku pada kita maka dengan itu kita katakan apa yg berlaku itu memang tidak baik. Ingatlah! apa yang Allah SWT turunkan kepada kita semua adalah baik untuk hamba2Nya. Cuma kita yang tidak 'nampak' kebaikan-kebaikan itu. (self reminder)

Fuuuh! faham ke? Macam pusing pusing pulak ayat kat atas tu eh. Hal-maklum, dah lama tak buat karangan esei bahasa Melayu..he he. Di sini kat opis baru ni setiap hari Jumaat dari jam 10.30am hingga 12.00noon diadakan program tazkirah bagi sesiapa yang mempunyai kelapangan dan tidak ada perkara urgent adalah sangat2 digalakkan untuk menghadirinya. Jadi apa lagi kalau rasa2 tensi jer duk opis tu baik layan ustaz ngan ustazah bercakap, betul tak?

Ustaz kata... zikir itu terbahagi kepada 2 bahagian.
1. Zikir Khususi
2. Zikir Umumi
(Macam kursus2 kt UiTM ni la. Ada kursus bentuk umum, khusus atau ICT. )

Zikir khususi ialah mengingati-Nya dengan cara direct kepada Dia contohnya beristighfar, mengucapkan Allahu Akbar,Subhanallah dan zikir2 yang biasa kita ucapkan tu lah.

Zikir umumi pula mengingati-Nya dengan cara menghadiri program2 tazkirah, kelas agama, halaqah,khutbah dan yang seangkatan dengan nya.

Begitu lah kisahnya. Jadinya untuk mengubat hati dan merawat tekanan elok lah kita sentiasa mengingati Nya dengan join the club of tazkirah. Mencari hiburan al khonon nya lah. heh!

Walaupun sudah jauh dan terpisah dari kawan2 yang kita sayang...selalu ingatkan diri sendiri "Barang yang paling kita sayang itulah yang kita beri pada orang". Bukan barang yang dah tak suka baru nak bagi orang. Maknanya.. sebab sayangkan mereka lah kita tinggalkan mereka. Dalam ertikata lain... saya pergi bukan sebab saya dah tak suka atau dah benci, gituh... :)

Sebagaimana Saidina Abu Bakar yang sanggup menyerahkan harta bendanya demi membantu perjuangan orang2 Islam. Begitu juga Saidina Ali bin Abu Talib yang sanggup mengganti Rasulullah di perbaringan ketika orang2 kafir Quraisy ingin membunuh Nabi SAW.  Semua ini kerana rasa kasih dan sayangnya kepada Pesuruh Allah itu dan sayangkan agama Islam. Ku korbankan segalanya kerana cintaku padamu...cam tu lah. :P

Sahabat2ku, perjuangan ku dan perjuangan mu belum selesai. Harus diteruskan. Cabaran yang datang tempoh dengan hati yang terbuka. Yakinlah bahawa apa yang Allah telah aturkan itu adalah baik untuk kita. Berusaha, berdoa dan bertawakkal... semoga semua dipermudahkan Nya.

hah! hambek kau panjang berjela n3 haku kali ni. Tak tahu bila berkesempatan nak menulis lagi..sehingga itu smile always and be happy. kalau ada yang akan berpindah atau baru pindah ke ofis baru macam saya... "what the caterpillar calls the end of the world, the master calls a butterfly" eerrr...ada kaitan ke? hehe...best of luck and go go chaiyok!

Twin tower paling tinggi buat masa ini FSK & FPTP. Nanti saya ambil gambar view dari Aras 16, FPTP @ Puncak Alam ni ye... tunggu line clear... :D. TQ Mr Google :)

salam sayang
dari haku yang sentiasa rindu kamu,kamu dan kamu!

*KENAPA itu harus ditukar dengan BAGAIMANA. wallahu 'alam...

from Puncak with love... :D

Sunday, April 24, 2011

layaaaan...

Maha Melihat
Opick feat. Amanda


seiring waktu berlalu
tangis tawa di nafasku
hitam putih di hidupku
jalani takdirku

tiada satu tersembunyi
tiada satu yang terlupa
segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya

reff:

Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
PadaMu hati bertobat

Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
PadaMu semua bertekun

yang dicinta ’kan pergi
yang didamba ’kan hilang
hidup kan terus berjalan
meski penuh dengan tangisan

andai bisa ku mengulang
waktu hilang dan terbuang
andai bisa ku kembali
hapus semua pedih

andai mungkin aku bisa
kembali ulang segalanya
tapi hidup takkan bisa
meski dengan air mata

repeat reff [2x]

p/s: lagu ini pernah berkumandang dari belog Butterflies & Flowers beberapa bulan yang lalu. kini kembali berlegar legar di udara. Hayati lah senikatanya. huuh! very der.... :P

from Puncak with love... :D

Tuesday, April 19, 2011

kata kata tanpa suara 5

Bismillah....


"Dalam 
kerendahan 
hati ada 
ketinggian 
budi. Dalam 
kemiskinan 
harta ada 
kekayaan jiwa. 
Dalam 
kesempitan 
hidup ada 
kekuasaan 
ilmu."
~ HAMKA ~


salam sayang 
dari haku yang masih belajar mengenal watak manusia. semoga haku diberikan kewarasan akal dan pertimbangan fikiran yang bersifat insaniah.

from Puncak with love... :D

Monday, April 18, 2011

nasik lemak oh nasik lemak...

Assalamualaikum wbt...

Seminggu tanpa khabar berita. Sejak menjadi orang puncak ni macam tak de rasa nak menulis plak. Eceh ceh ceh...poyos sungguh!

Hari ini rasa terpanggil nak menulis dan memberikan pendapat. Walaupun sedar pihak2 berkuasa yang berkenaan tidak membaca hasil nukilan cikapplehijau nih. owh...itu tidak menjadi hal yang penting isi hati sudah diluahkan.

Isu terkini pasal nasik lemak buah bidara. Cikapplehijau sangat tidak setuju jika nasik lemak tidak dibenarkan dijual di kantin2 sekolah. Alasan mereka mengelakkan obesiti di kalangan anak2/murid2 sekolah.

Sekarang, ce tengok ce tengok nasik lemak yang dijual tak kiralah di kantin sekolah ke di warung tepi jalan ke di kedai mamak ke di kafe2 low class atau di kafe high class ke atau pun di hotel2. Bila dah tengok cuba rasa. Ada rasa lemak santan kelapa pure macam zaman dolu dolu tak?

Kalau nasik lemak yang dijual kat kantin sekolah telur rebus kerat berapa? Ada kacang? ikan bilis? Wa berani jamin maa..nasik yang dikatakan lemak tu ala ala nasik putih yg wa masak kat rumah maa... Telur rebus belah lapan!

Bagi cikapplehijau alasan untuk membendung obesiti, nasik lemak menjadi mangsa...itu sungguh tidak adil. Kalau minuman berkarbonate atau makanan yang terlebih garam galian senang cakap jajan jajan tu memang patut dilarang lah. Makanan segera pun sangat tidak menyihatkan walaupun ia mengenyangkan contohnya KFC, McD (walaupun i peminat McD) sobs!

Cikapplehijau pernah meninjau makanan2 yang dijual dikantin sekolah anak2 cikapplehijau. Memang tak de jual makanan2 yang dilarang ni. Dan, memang hari2 cikapplehijau tanya anak2 "hari ni beli apa kat sekolah?" "hari ni makan apa kat sekolah?" kalau dia kata beli keropok leko saje mulalah bising sebab keropok lekor tu tak kenyang. "kenapa tak beli nasik lemak?" "kenapa tak beli makanan berat?" pot pet pot pet... he he he

Sudah la. Tak nak cerita panjang2 macam orang jawap paper pengajian am STPM plak nanti. Conclusion nya, masalah obesiti tidak boleh selesai hanya mengurangkan jualan nasik lemak sajer. Semua pun memainkan peranan. Ibubapa dan guru2 juga masyarakat keliling semua ada fungsi tersendiri dalam usaha menggalakkan pemakanan seimbang. Didikan awal bermula dari rumah.

p/s: anak dara CAH lebih suka bawa bekal ke sekolah sebab dia tak suka berebut rebut di kantin. dan lagi katanya....kawan2 sekolah nya selalu puji masakan ummi nya. ngeh ngeh ngeh...lagi satu dia nak kumpul duit sendiri untuk membeli barang2 yang dia hajati. barang2 yang ummi dan babah tak akan nak layan. if u want it, kumpul duit then u get it yourself. Sesekali anak2 kene diajar untuk merasai susahnya mencari duit dan belajar erti kesusahan.

Sekian, from Puncak with love... :D

Tuesday, April 12, 2011

Bedtime Story

 Assalamualaikum dan semoga sihat semua...

Kali ini saya ingin kongsi dengan anda semua sebuah kisah yang saya telah simpan rapi dalam peti besi inbox email.  Manalah tau kan tetiba kita kehilangan idea nak bercerita dengan anak2. Al maklum...sebagai penglipur lara kita kene sentiasa update dan mempelbagaikan kisah2 yang ada. Kan?

Mungkin anda semua sudah biasa mendengar kisah ini tapi seikhlasnya saya amat menggemari kisah tauladan ini. Semoga ia memberi manafaat kepada kita semua.

"Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
harinya selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,
Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan
dipengaruhinya..

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan
makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang
dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang
menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari
sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan
makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
Rasulullah SAW yakni Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak
bukan merupakan isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,Anakku,
adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?

Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan
hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja.
Apakah Itu?, tanya Abubakar RA. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan
membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
diberikan kepada pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan
itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
Siapakah kamu?
Abubakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).
Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si pengemis buta itu.

Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah.
Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu,
Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu.. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya,
orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata,
Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA saat itu juga
dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah SAW?
Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau?
Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus persen, alangkah baiknya kita berusaha
meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai Rasulullahmu....

Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya?
MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.

Sekian. 



p/s: selalu menguap masa bacakan buku untuk lil princess. dia belum tido ummi dah tido dulu...ngeh ngeh ngeh :P


from Puncak with love... :D

Sunday, April 10, 2011

walau siapa pun kita

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Sejak berpindah tempat kerja ni mood dan idea pun seakan pindah sama. Kadang kadang buka blog sendiri pun bohsan sebab tak de entry baru. draft memanjang. publish nye tidakMaafkanlah saya... :)

So!? Kisah hari ini?

Hari Ahad biasanya banyak kenduri kawin. Majlis kenduri kawin sekarang ni tak kira musim. Musim hujan ke musim kering ke musim daun getah gugur ke kalau dah sampai seru nya adalah majlis nya,kan? Bila dah dijemput dan tiada halangan wajiblah menghadirkan diri.

Hari ini sepupu saya mengadakan majlis walimah untuk kedua anaknya. Sorang lelaki dan seorang perempuan. Dua pasang pengantin la kiranya nih. Tetapi saya tidak sempat untuk datang awal sebab anak dara yg berdua itu tamat kelas karate sajer udah pukul 1.00pm. Tambahan little princess diserang sakit mata dan badan nya panas sajer. Bila kakak berdua itu pulang dia pulak tertidur. Makanya jam 2.30 barulah kami keluar rumah.

Sebelum saya bercerita lebih panjang lagi (hah! hambik kau sekali dpt menulis berjela2 panjang nya) saya nak bercerita susur galur orang tua saya. Arwah abah saya adalah anak bongsu daripada 4 org adik beradik. Dan saya juga anak bongsu daripada 7orang adik beradik. Kakak saya yang sulung sudah mempunyai cucu. Kiranya saya pun dah jadi nenek la,kan? Nek De.. he he.

Kalau kakak sulung saya sudah mempunyai cucu...mari kita bayangkan anak sulung kepada kakak sulung arwah abah saya pula. hurmmm...anda dapat bayangkan? Berapakah umurnya sekarang?
Ya. Anda tepat! walaupun umurnya tidak tepat (haku pun tak tahu) tapi saya pasti anda mengatakan pastinya beliau itu juga sudah punya cucu dan juga cicit. Betul?

Emak pula, walaupun bukan anak bongsu tapi emak adalah anak ke3 akhir daripada 7orang adik beradik. Anak sulung kepada abang sulung emak juga sudah bercucu dan bercicit. (Ate, deme semua ni kawin cepat. hu hu hu...)

Setakat ini anda faham? Bagus. Itu baru Mukadimah jer dek noon.. :P

Majlis Walimah siang tadi ialah dirumah sepupu saya dari belah emak. Memandangkan kami datang lewat maka boleh lah beramah tamah dan bermesra juga berpelukan. Walaupun masing masing bermastautin di bumi selangor tapi pada acara2 sebeginilah baru kami boleh berjumpa. Hari Raya? tak pernah jumpa dek noon...al khonon saya nih isteri dan menantu mithali 'sebelah sana' jer la yg menang... :(

Bila umur sudah banyak dan sepupu2 pun sudah punya anak2 bujang dan anak2 dara yang manis...cerita kami hampir serupa. Kisah anak2. Kisah keluarga 'sebelah sana". Kisah itu dan ini yang jalan ceritanya sama. Di sinilah keakraban kembali terjalin. Sementelah sepupu2 saya sudah tidak punya ibu dan ayah lagi. Jadi, selalunya emak dan seorang lagi pakcik (abang kpd emak) akan menjadi tempat rujuk. Dari situ juga kami semua bertaut semula.
Sebenarnya hubungan kami semua baik. Tidak pernah ada kata2 dusta antara kami. Mungkin kerana jarang2 berjumpa membuatkan pertalian persaudaraan itu kan menjauh. Ditambah dengan sikap saya yang selama ini agak pendiam dan pemalu (owh tolong lah! ha ha) berasa sedikit tersentuh dengan kemesraan ini.

Betul lah kata pepatah Air dicincang tak akan putus. Saudara tetap saudara walau jauh mana pun kita pergi. Walau jarak usia kita jauh berbeza. Walau siapapun kita di mata masyarakat. Bukankah sesama Islam itu bersaudara? Dan, bukankah Tidak sempurna Islam seeorang itu sehingga dia menyayangi Islam yang lain? (Muhasabah diri sendiri juga).

Terlebih sudah... Cukup2 lah dulu ye kain baju sekolah ada 2 bakul nak kene gosok ni.

Salam sayang
dari haku yang tetiba kembali formal ~ saya? he he...

peace with love... :D

Wednesday, April 6, 2011

cengkaman


sungguh tidak bermaya.
masih mencari kesesuaian.
hati dan perasaan tidak berpijak di bumi nyata.

Adakah kerana penghijrahan ini?
atau
kerana tidak ada keserasian?
atau
kerana kerinduan ini?

Aku fikir bila aku berjaya me'lari'kan diri
aku juga telah lulus meninggalkan semua itu
rupanya ia tetap mengekori
walaupun telah berusaha
dengan sesungguh sungguhnya
seikhlas ikhlasnya
melepaskan...

tidak cukup ikhlas kah aku?

salam sayang
dari haku yang mengharapkan kebizianku nanti akan menghilangkan cengkaman ini...

peace with love...D

Sunday, April 3, 2011

NEWBIE

Assalamualaikum...

rasa macam kelakar pulak gelar diri sendiri newbie. sebagai newbie haku harus diam. bercakap bila disoal. dengar bila orang bercakap. bertanya yang mana patut. menurut perintah tanpa sebarang bantahan.

huuuh...susahnya bila  kita yang otai (perasan!) tiba-tiba zero.
susahnya bila si mulut tak boleh diam ni tetiba kene jadi pendiam.
susahnya bila tiba tiba kene statik di atas kerusi menghadap PC di atas meja ini.
susahnya bila aura kayangan masih melingkari fikiran dan hati.
susahnya tiba tiba kene membiasakan diri dengan suasana yang tak biasa.
susahnya bila orang tak kenal kita...kan?

tapi tak mengapa
bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian...pujuk hati sendiri lagi..uhuk huk huk..

ingat!
bukan senang nak senang..he he he relevan kah??

p/s: tolong doakan aku.. :) TQ dear. miss u too...:P

salam sayang
dari haku yang rasa tercabar tiba tiba.

peace with love... :D

kawan. oh. kawan.

Dalam dunia ni kita ada macam-macam jenis kawan. ada kawan menangis sama-sama. ada kawan makan sepinggan tidur sebantal. ada kawan yang ...