Tuesday, August 16, 2011

itu ini...begitu begini

Salam Ramadhan....

YA. Begitu lama tidak dihupdate ini belog.
HADOI. Selalu berhenti di pertengahan jalan.
HAMPEH. Tulis tak abis.
PENUH. Draft..draft..draft...
SELALU. Memang begitu lah.
SELAMAT.Tinggal kenangan...

Sebenarnya bukanlah sengaja mendiamkan diri tapi terpaksa (alasan! ha ha) Beberapa hari ini(mungkin lebih) saya berada dalam keadaan stress yang terlampau. Mak guru saya kata kalau kita tengah marah atau dalam keadaan emosi yang tidak stabil maka kita dinasihatkan supaya tidak menulis apa2. Ditakuti ianya akan meninggalkan kesan yang tidak baik kepada diri kita, keluarga dan orang disekeliling kita juga kepada pembaca2 omelan kita iteww nanti... Owh! begitu rupanya...iye ke?  

Apo nak di kato... Manusia begitu banyak ragam dan karenah nya. Semoga saya tidak jadi begitu... Na'uzubillah. Saya ingin menjadi orang yang baik baik. Tidak mahu menyakiti orang di sekeliling saya. Tapi keywords kehidupan saya mudah sajer...saya kurang ajar pada orang yang kurang ajar pada saya ... Eh!ganasnya saya...saya ke tu?

Sungguh2 saya nyatakan saya sangat stress, tertekan di sini...ditempat baru ini. Setiap hari saya berdoa agar kesabaran sentiasa berpihak kepada saya tetapi akhirnya...dibulan nan mulia ini kesabaran itew tercalar jua... Kerja banyak menimbun...apa ada hal...i terlatih u! (poyo) kalau tak tahu i tanyalah sape2 yg terror,kan? Tapi bila orang membola bola kan saya (dia tak tahu saya ni suku sakat bola2 api huhu..), merendah rendah kan saya (walaupun saya memang tidak cukup ketinggian he he), bercakap dengan nada yang bersinis sinisan, buat muka dan menjeling2 di desktop saya, berlagak hebat, terlalu ego dan menuduh saya sengaja tidak mahu datang kerja walau pun saya ada surat (MC) dari Tuan Doktor! mahu saje saya suruh dia call ofis lama saya tu. Dia hingat saya ni minah ponteng ke? Huh! ini sudah lebeeh...siapa boleh sabar,kan?

Saya memohon untuk ditukarkan ke jabatan lain dengan seribu harapan...dengan hati yang terbuka untuk menerima sesuatu yang baharu. Saya sangat sedar bila ke tempat baru saya bukan lagi otai(otailah sangat...ha ha) saya akan belajar dari bawah semula. tapi itu tidak mengapa..memang itulah yang saya cari! Saya mahukan pembaharuan dalam pekerjaan saya. Dan...dan tidak ramai yang mahu jadi seperti saya. ups! terpuji diri sendiri pulaks..huhu.. Just tell me siapa yang sanggup mencemar duli dari 'kayangan' turun ke 'puncak'? lebih lebih lagi ke FAKULTI? ada? kau nak? kau mahu? semua geleng kepala bila sebut perkataan fakulti. Dah lah ke fakulti...bahagian akademik pulak tu? kau nak? kau berani? Ceh! lu sendiri pun tak berani pindah akademik lagi mau kondem orang... ini macam punya orang pun ada ka?

Saya adalah seorang isteri, ibu kepada 3princess (4 - 10tahun), berkerjaya (orang bawahan sajer huhu...sedar diri hokey) yang selalu ditinggal tinggalkan. Bak kata pepatah "Sayang anak tangan tangan kan, sayang isteri tinggal tinggalkan" ha ha...suami saya selalu out stesen lah! Kadang kadang kene tinggal 1 hari saja. Kadang kadang 2 hari. Kerap 3 - 4 hari. Dan ada masa juga kene tinggal hampir seminggu! Siapa mahu urus itu 3princess? Saya juga kan? Meru - Shah Alam memang tak jauh. Jammed? Mau hantar anak pagi pagi pun ambil masa. Pukul 7 pagi keluar tak tentu pukul 8.30 boleh sampai ofis. Meru - Shah Alam dah macam Meru - Melaka plak. Ea eh...kenapa tetiba sebut Melaka nih? hehe.. Kalau hari2 tempuh jammed alamatnya... cepat jadi perempuan kertu lah saya...ha ha.. 

Saya percaya setiap apa yang saya lalui ini memang telah tertulis. Sepatutnya saya lebih cool...lebih relax...dan jangan mudah naik hangin. Tapi kalau saya diam kan sajer nanti dia letak saya di bawah tapak kaki dia plak... Pesanan saya untuk officer yang perasan bagus tu ialah....udah udah la tu nak sakitkan hati orang. Terima kelebihan orang lain dengan hati yang terbuka. Sekali kau respect orang, 10kali orang respect kau. Buat masa ini walaupun hati sudah sejuk tapi calar nya tetap ada... i respect you sebagai orang yg lebih tua dari i sajer bukan sebagai officer i. i tau siapa u...walaupun i baru 4 1/2 purnama di sini jangan ingat i tak perhati cara kerja u..jaga jaga...ada yang memerhati...(tag line kiah propa dalam galaksi tuu..) Officer yang bagus tidak akan buat begitu.

Kita sama sama mencari rezeki. Kita sama sama bekerja dibawah satu bumbung satu institusi satu ketua satu jabatan. Jadilah seorang yang profesional. Jangan meleweh leweh. Jangan cepat panik. Jangan suka menjerit jerit. Jangan bergurau yang bukan bukan. Jangan double standard! Sungguh tidak berattitude begitu (untuk diri sendiri juga).

Serius. Ketika saya menaip n3 ni saya dah ok (eh! bukan saya memang ok sentiasa ke? :P) Sambil menaip sambil senyum senyum lagi. tu nama nya syok sendiri cikapplehijau oiiii!!! Jadi, ketika membaca kisah ini sila la senyum ye... he he:)

Bohsan sungguh n3 ini. Mari kita meriahkan dengan gambar ye (1 jer)

Ini adalah student2 SKP yang baik,rajin,sopan dan ringan tulang membantu kami. Lepas raya ni mereka akan meneruskan pengajian dalam kursus masing2. Sedih bila mereka dah tak de di ofis ni lagi. Ape2 pun selamat maju jaya untuk mereka semua.

errr...panjang sudah. Maaf ye...hal maklum lama tak hupdate :D

salam sayang
dari haku yang ingin kembali seperti dulu...

15 comments:

ajumohit said...

Sabar ye apple, biasalah klu jd staff baru ni, mcmlah kita xde pengalaman keje kan, takpe pelan2 nnti okla tu

apple hijau said...

terima kasih ye Aju. Saya ok ajer. Cuma orang tu yg tak kenal saya lagi...hehehe

Fadzli Amir said...

Kesiannya...
nak bagi petua sikit tuk bagi settle masalah ngan bos atau sesape saja yg selalu timbulkan masalah..
"malam sebelum tido, doakan kat tuhan, ampunkan segala dosa org2 tersebut-dgn ikhlas. Insyaallah akan ada persefahaman nanti dan kasih sayang....."

Safiah Ibrahim said...

ish. sape bola2 kakak kita nih.

kita BOM dia...

Adnazthie said...

Assalam Chah n selamat berpuasa.

Sabar ye Chah..insyaallah bila kita sentiasa maaf memaafi semuanya akan jadi baik walaupun makan masa yang agak lama.

Granny Hani said...

sabar dikkk...anggap lah stress tu satu episod kehidupan yang ada happy ending..sabar, sabarrrrrrrr.

Prince Halilintar said...

Assalamualaikum CAH..

bersabarlah byk2 ye..jadilah seorg yg pemaaf selalu dan prince setuju dgn kate2 Fadzli Amir tu..

“Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.”(Surah Ali Imran, ayat 132)

orang yg bersifat pemaaf tiada seorg pun dlm hatinya tersimpan perasaan marah..sebab tu, hati orang bersifat pemaaf tak mudah terbakar dgn provokasi yg menekan dirinya..

apple hijau said...

@ Fadzli Amir ~ terima kasih byk2...InsyaAllah akan cuba buat.. :)

apple hijau said...

@ cik fia ~ hehehe...sampai hati dia bola2 kan saya kan...tak baik kan?... :D

apple hijau said...

@ Adnazthie ~ ye kak mila...bermaaf maafan amalan mulia lebih2 lg dibulan mulia ni...TQ ye kak mila.. :)

apple hijau said...

@ Kak Hani ~ saya percaya ada hikmah disebalik kestressan saya ni...hihi...TQ kak!

apple hijau said...

@ Prince Halilintar ~ saya memang sabar cuma hari tu terrrr...heheh! TQ Prince!

p/s: bila nak buka posa sama2? :D

alin said...

jangan stress² sangat kat jammed tu..nanti dah tak kenal dah sebab tumbuh kedut² kat muka..kekekeke..tp tu dulu kan??skrg dah takde kan??heee.. :)

sariah said...

Jgn diikutkan nafsu marahmu itu Cik AppleHijau...(jgn tiru spt saya..hahha...)apa2pun senyum...senyum...tak perlu kata apa2...senyum...senyum...tak perlu kata apa2...senyum....senyum....tak perlu kata apa2...senyum...senyum...tak perlu kata apa2...

apple hijau said...

@ alin ~ hehehe...sekarang udah tegeng mcm muka alin dah...ekekeke

@ k.sari ~ terlepas sudah...pasni kompem i senyum...senyum...tak perlu kata apa2...ikut nasihat mak guru..:)

Hebat ke

"sebagai manusia kita ini tidak sempurna ada saja yang kurang tapi jangan lah jadikan kekurangan itu menjadi ejekan dan bencian t...